Workshop
Latinamerican Choral Repertoire – Introduction
27.09.2024  | 09:00 Uhr
Hannover Congress Centrum | Raum 11/13

Teil 1 von 2


Themenschwerpunkte:
Interkulturelles Arbeiten
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Singen
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Zeitgenössische Musik
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In this first part of two sessions on Latinamerican choral repertoire, renowned conductor Maria Guinand will explore questions on how to approach this field. She will cover different topics such as choral songs and Madrigals, including the use of Spanish language, correct musical and prosodic phrasing (with examples from “Al mar anochecido” by Gonzalo Castellanos) and contemporary music based on elements from (a) dance and rhythmic traditions, e.g. “El Guayaboso” by López Gavilán, rituals and syncretic elements such as “Jubiabá” by Carlos Alberto Pinto Fonseca and sections from Osvaldo Golijov’s “La Pasión según San Marcos”, as well as new languages (with examples from “O vos omnes” from the Lamentations).
The second, separate session is a reading session covering two Makumbebe Collections. 



MITWIRKENDE

María Guinand ist Chor- und Orchesterdirigentin, Hochschullehrerin, Dozentin und Leiterin nationaler und internationaler Chorprojekte, die sich auf lateinamerikanische Chormusik des 20. und 21. Jahrhunderts spezialisiert hat. Sie erhielt zahlreiche Auszeichnungen, darunter den Robert Edler Preis für Chormusik (2000), den Life Achievement Award der International Federation for Choral Music (IFCM) (2019) und die Ehrendoktorwürde der Metropolitan University, Caracas, Venezuela (2023). Sie wird weltweit häufig als Gastdirigentin, Preisrichterin, Jurymitglied, Dozentin und Professorin eingeladen. Derzeit ist sie künstlerische Leiterin der Fundación Schola Cantorum de Venezuela und leitet die Ensembles Schola Cantorum de Venezuela und Coral Fundación Empresas Polar (beide seit 1992). Im Jahr 2024 wird sie eine Reihe von Konzerten dirigieren, z.B. Konzerte mit Schola Cantorum de Venezuela beim Edinburgh International Music Festival.